måndag 17 september 2012

Hösten välkommnas varmt!

Rapport från fredagen 14/9

Jag vaknade sent fredag morgon, kände mig helt utslagen efter första veckan som student. Det första jag lägger märke till när jag vaknar är den kraftiga vinden som piskar regnet mot mitt fönster, jag ställer mig upp och tittar ut, HÖST tänkte jag. 

Snabbt upp till köket för att kasta i mig en snabb lunch, sedan packades utrustningen in i bilen och bilen sattes i full fart mot kusten. Väl framme vid första fiskeplatsen gick jag ner till vattnet och möttes av en enormt kraftig pålandsvind (15-17 m/s). Jag bestämde mig för att gå runt en udde där det var hyfsat lugna vindar. Jag lyckades, om man timade kasten väl mellan byarna att lägga ut flugan, jag strippar hem första kastet utan resultat. Sedan lägger jag ut mitt andra kast, precis över ett rev, strippar 4-5 gånger och ett stopp, PANG! Av ren automatik gjorde jag ett kraftigt mothugg med stripphanden och lyfte spöt i en gemensam rörelse, det satt något på andra sidan linan.

Jag vevade in min löslina och kände på knyckarna i spöt, leendet spred sig över ansiktet. Det var en känsla som man gått och längtat efter hela sommaren! Fisken bjöd på ett litet hopp och en liten rusning innan det var dags för landning, ett par snabba fotografier och den otroligt vackra fisken fick simma hem igen. 

Vacker liten varelse på dryga 40cm.

Jag fiskade sedan vidare på flertalet lokaler, tappade även en till öring, men ingen mera landad. Efter höstens premiäröring redan 14 septemer så kunde man känna sig rätt nöjd när man satte sig i bilen för att bege sig hemåt.

//Frödin

1 kommentar:

  1. Ser framför mig ett överdrivet stort smile ;) Grattis som fan!

    SvaraRadera